- Влада Црне Горе
Завод за школство ОШ "Бошко Стругар", Улцињ
ОШ "Бошко Стругар", Улцињ
Примјери активности из вишејезичних учионица ОШ "Бошко Стругар" - Улцињ
MULTILINGUAL CLASSROOM IN ACTION
У школи смо реализовали различите наставне и ваннаставне активности које су засноване на принципу рада у вишејезичној учионици.
У наставку је описан контекст и неколико стратегија реализације вишејезичне учионице наставнице Нађе Вујановић у настави енглеског језика.
У највећем броју случајева у школи су присутна дјеца са њемачког говорног подручја, чији је матерњи језик њемачки.
Како поред енглеског језика ученици у нашој школи као други страни језик изучавају њемачки језик, ову околност смо искористили као једну занимљиву прилику и могућност у настави страних језика.
Ученици могу међусобно да комуницирају на енглеском језику и да га користе као инструмент за учење наставних садржаја и из других наставних предмета, не само енглеског језика. На примјер, кроз наставу енглеског језика и учење новог вокабулара, дјеца са страног говорног подручја могу уједно усвајати тај исти вокабулар из службеног језика коришћењем преводних еквивалената.
Дакле, примјењена је CLIL метода (интегрисано подучавање садржаја наставних предмета и језика), у овом случају учење службеног језика кроз наставу енглеског језика.
Са друге стране, искоришћена је могућност да домицилни ученици усавршавају знања и вјештине из њемачког језика као свог другог страног језика који изучавају школи.
Овим не само да је пружена узајамна подршка у настави страних и службеног језика, већ је створен простор за брже и успјешније интегрисање дјеце са страног говорног подручја и развијање интеркултуралних компетенција и социјализације.
Неке од активности и стратегија које примјењујемо у вишејезичној учионици:
- Ученици који говоре различите језике су охрабривани да једни друге подучавају њиховим матерњим језицима
- Вршњачка едукација када је примјењиво
- Представљање предмета и причање прича, слушање музике из различитих културних миљеа
- Језичке станице: слушање, читање прича и гледање видеа на различитим језицима
- Креирање вишејезичних реверси картица за учење вокабулара (један појам исписан на више страних језика а на полеђини на службеном језику) које се могу користити за различите игре у групама
- Креирање постера са новонаученим ријечима на различитим језицима
- ФлyсwаттерГаме (игра са мухоловкама) гдје ученици показују стране ријечи на табли које наставник изговара на матерњем језику. Ову игру је наставница прилагодила вишејезичној учионици тако што су ријечи на табли биле на два страна језика паралелно, а ученици са страног говорног подручја су изговарали ријечи на локалном језику које треба ученици да покажу. Претходно су ријечи уведене методом вршњачке едукације. (видео)
- Обиљежен је Европски дан језика са посебним нагласком на различита културна насљеђа и језичку разноврсност у циљу креирања инклузивног окружења у коме се вишејезичност цијени и подстиче.
Осим тога ученици са страног говорног подручја су активно учествовали у: свим наставним активностима предмета биологија и хемија наставнице Милијане Кнежевић, ваннаставним активностима, разним спортским догађајима попут кооперативних игара на пијеску, активностима на часовима одјељењске заједнице, манифестацијама у оквиру обиљежавања важних датума попут Свјетског дана хране гдје су представљали јела типична за своју културу која су припремли за дегустацију (видео), активностима које организује градска управа у сарадњи са нашом школом, попут дефилеа под маскама гдје се наша школа одлучила да дјеца представе различите нације промовишући културну разноликост.
Припремила: Нађа Вујановић, наставница енглеског језика у ЈУ ОШ “Бошко Стругар” Улцињ
Линкови ка објавама на друштвеним мрежама:
Свјетски дан хране
Дјечија недјеља и Европски дан школског спорта
хттпс://м.фацебоок.цом/сторy.пхп?сторy_фбид=пфбид0м7В8YЗЛ5wвYипХфXУ1ВпС2З4WзмпуЗyxНкХгХ7УqМqБxYТСиеXбуМгН2ТзУУ1П9вл&ид=100054387646091&мибеxтид=Ниф5оз
Европски дан језика: